Hoe het allemaal begon voor brouwerij Hopito …
Er was eens … een familie is Polen die graag wat meer wilde weten van bier. Deze brouwerij is overigens nog niet zo heel lang geleden opgericht, 2018 was het namelijk zover. Maar vergis je niet! Deze brouwerij mag dan nog niet zo oud zijn, de kennis en kunde om keigoed bier te brouwen is zeker aanwezig.
Het motto van brouwerij Hopito luidt: “Brouwen zonder compromis”. Dat vertaald zich ook door in hoe zij omgaan met het krijgen van de verschillende grondstoffen. Andrzej Pawluczuk heeft dan ook geïntroduceerd alleen bier te willen brouwen met de allerbeste grondstoffen. Ik zie het ook al helemaal voor me dat alles stilgezet wordt op het moment dat het niet het beste van het beste is.

Bier als kunstvorm wordt een ding
In de wereld van nu gaat er heel veel ons eigenzinnigheid, eigenheid, uniek zijn, vernieuwing. Het moet niet alleen maar lekker zijn, er moet ook iets achter zitten. Dat vonden ze bij brouwerij Hopito ook. Ze denken dan ook graag buiten de lijntjes en proberen nieuwe dingen uit. Dit levert dan ook bijzondere, eigen, unieke bieren op. Je kan wel zeggen dat ieder bier een eigen karakter heeft. Naast het heerlijke bier wordt er ook nog aandacht besteed aan het uiterlijk. Dat is dan ook onderdeel van de gehele kunstvorm. Niet alleen het brouwen van bier, maar ook de uitstraling. Alle etiketten van brouwerij Hopito zijn namelijk geïnspireerd op de popcultuur van de jaren “90 en “00. Heb je de Hopito Barrels time #2 of de Hopito Barrels time #3 al eens gespot? Het etiket gebaseerd op een drankje met rum of een jack cola?

Bierland Polen
Polen waar brouwerij Hopito vandaan komt en gevestigd is, staat best wel bekend als echt bierland. Wist je bijvoorbeeld dat zij ongeveer 4 miljoen ton per jaar produceren?! WOW, dit is als we naar Europa kijken de nummer 3 in bier productie. Alleen Duitsland en Engeland lopen hier nog op voor. Tenzij we naar geproduceerd bier per persoon gaan kijken .. Dit komt namelijk neer op bijna 104 kg bier persoon per jaar!